دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر:
امسال احتمالاً بخش بینالملل نداریم
گروه فرهنگی/ در حالی که این روزها گمانهزنی و اما و اگرهای بسیاری بر سر برگزار شدن یا نشدن جشنواره فیلم و تئاتر فجر امسال وجود دارد دیروز دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد که هفته آینده بخشی از فراخوان این دوره از جشنواره اعلام خواهد شد.
حسین مسافر آستانه در گفتوگو با ایسنا نکاتی درباره فراخوان جشنواره بیان کرد و همچنین احتمال داد جشنواره سی و نهم تئاتر فجر به دلیل شرایط کرونایی بخش بینالملل نداشته باشد. او گفت: کلیات فراخوان جشنواره مشخص شده ولی شکل برگزاری آن وابسته به این است که بهمن ماه که زمان برگزاری جشنواره است، در چه وضعیتی باشیم؛ بخشی از فراخوان جشنواره را اعلام میکنیم که شامل بخشهایی است که تکلیفشان روشنتر است ولی درباره بخشهای دیگر، بعدا اطلاعرسانی خواهیم کرد. مسافرآستانه در بخشی از صحبتهای خود درباره بخش بینالملل جشنواره با توجه به شرایط دشوار کرونایی هم گفت: بعید است امسال بتوانیم بخش بینالملل را برگزار کنیم هرچند دوست داریم این بخش را داشته باشیم ولی میان خواسته ما و شرایط کرونایی فاصله زیادی است. دبیر جشنواره تئاتر فجر افزود: بسیاری از کشورها را رصد کردهایم ولی به دلیل همهگیری کرونا، هیچ کدام فعالیت تئاتری ندارند. ضمن اینکه با دعوت از یکی دو نمایش خارجی که نمیتوان عنوان بینالمللی به جشنواره داد چراکه حتماً منظور ما از عنوان بینالملل، فراتر از این است. با این حال باید ببینیم تا چند ماه آینده، وضعیت چگونه خواهد شد. فعلاً برنامه مشخصی برای بخش بینالملـــل نداریــم. او که مســـئولیت دبیری شــــورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر را هم به عهده دارد درباره فعالیتهای این تماشاخانه گفت: امیدواریم اجراهای ما که از چندی پیش از سرگرفته شده ادامه داشته باشد؛ قرار است از هفته آینده سالن استاد ناظرزاده هم میزبان یک اثر نمایشی بشود. او که پیشتر از شرایط اقتصادی دشوار تماشاخانه ایرانشهر در دوران کرونا سخن گفته بود، درباره کمکهای احتمالی به این تماشاخانه اینطور توضیح داد: فعلاً کمکی نشده است ولی شـــــــورای عالی خانه هنرمندان ایران پیگیر دریافت مساعدت برای این خانه و تماشاخانه ایرانشهر هستند که امیدواریم این پیگیریها زودتر به نتیجه برسد.
پیش از این مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز از تنگناهای اقتصادی این مکان هنری در دوران کرونایی ابراز نگرانی کرده بود چراکه در این دوره کافهها، رستورانها، فروشگاهها و گالریهای خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر تعطیل است و این مکانهای هنری، امکانی برای درآمدزایی ندارند.
از نوشتههای روی دیوار تا شهر گلو بریدهها
بازگشت تدریجی سینماهای جهان به شرایط عادی
وصال روحانی
خبرنگار
در هفتهای که فقط چهار فیلم از 9 فیلم تازه اکران شده توانستند به جمع 30 فیلم نخست جدول پرفروشهای سینمای امریکای شمالی ورود کنند، رتبه نخست به «Unhinged» رسید که کاری جنایی و دلهرهآور با بازی راسل کرو در نقش اصلی است و هفته پیش در جای دوم جدول قرار گرفته بود.
این هفته نسخه جدید کارتون «باب اسفنجی» هم که هفته پیش صدرنشین جدول درآمدسازان شده بود، یک پله تنزل کرد و به واقع رتبه خود را با Unhinged عوض کرد و در نتیجه توجه بیشتر به سمت آثار تازه اکران شدهای رفت که در سینماهای «قدری رها شده از کرونا»ی امریکا، کانادا و مکزیک نوید بازگشت تدریجی سینما به شرایط عادی را استمرار بخشیدند.
مشکلات روحی- روانی یک محصل
«نوشتههایی روی دیوارهای حمام» کاری درام- کمدی با مایه هایی از مضامین ماوراءالطبیعه و مسائل علمی- تخیلی از سینمای امریکا با کارگردانی تور فرودنتال است و سناریوی آن را نیک ناوهدا براساس رمانی با همین نام نوشته جولیا والتون نوشته است و جولیا پالمر، تیلور راسل و آناسوفیا راب عمدتاً جوان، بت گرنت، والتون گاگینز و مولی پارکر پرتجربه و سرانجام اندی گارسیای مشهور در نقشهای اصلی آن ظاهر شدهاند. در این فیلم با آدام پتریزهلی دانشآموز سال آخر دبیرستان روبهرو میشویم. پدر آدام، وی و همسرش را که بت نام دارد، رها کرده و رفته و بت با مردی بهنام پل رفت و آمد دارد که آدام از او خوشش نمیآید. آدام آسایش خود را در رفتن به مدرسه جستوجو میکند و آنجا با دختری همسن خود به نام ربهکا آشنا میشود که احوالاتی غیر عادی دارد. این آشنایی مسیر زندگی آدام را عوض میکند زیرا بتدریج درمییابد که شرایط و واکنشهای جسمانیاش در قبال مسائل و رویدادهای مختلف غیر عادی شده است. واکنش سایتهای ارزشگذاری روی فیلمها در قبال این فیلم بیشتر مثبت بوده تا منفی و یکی از آنها متاکریتیک است که از 12 منتقد نظرخواهی کرده و نمره 71 از حداکثر 100 را به فیلم داده است و سینما اسکور و «پست ترک» نیز درصدهای تأییدآمیز 74 و 80 را به آن اختصاص دادهاند.
سرقت بزرگ به یمن طوفان معروف
دیگر فیلم تازهوارد به بالاهای فهرست پرفروشها کاری بهنام «شهر گلو بریدهها» است که در 398 تماشاخانه شامل 360 تالار سربسته و 38 درایوین سینما و البته با احتساب درآمدهای VOD و Streaming خود این هفته 273 هزار دلار پولسازی کرد و در رده پنجم فهرست قرار گرفت. این فیلم 132 دقیقهای با سناریویی از پل کاشیه ری و تدوین جودی اگوستین و کریس برکن کمپ کاری از ژانر اکشن و متمرکز بر یک سرقت بزرگ و خطرناک است که مجریان آن مخصوصاً زمان وقوع طوفان معروف و بدخیم کاترینا در شهر نیواورلئان را زمان انجام آن تعیین میکنند زیرا این وقتی است که حواس مردم پرت است و بیشتر به حفظ جان خود در قبال این طوفان مهلک میاندیشند تا به سرقتها و چیزهایی از این دست. بازیگران اصلی این فیلم شامیک مور، دیمیتریوس شیپ جونیور و کت گراهام نه چندان سرشناس و اتان هاوک و وسلی اسنایپس مشهور و پرسابقهاند و چون بودجه تولید این فیلم فقط 10 میلیون دلار اعلام شده، استودیوهای سازنده آن (رامبل رایوت و ولگو) مطمئناند که گیشههای آن در سطح اروپای غربی و آسیای شرقی میتواند کمبود فروشش در امریکا را جبران کند و اندک سودی را هم برای آن موجب شود. این در حالی است که نشریه پرنفوذ واریه تی امریکا «شهر گلوبریدهها» را فیلمی با جذابیتهای نسبی نامیده و از حداکثر نمره 100 نمره 73 را به آن ارزانی داشته است.
ماجرای رقابت حاد دو مخترع
دیگر فیلم جدیدی که این هفته اکران شد و با فروش 52 هزار دلاری در 108 سالن در سطح امریکای شمالی در رده چهاردهم درآمدسازان سینماهای این منطقه از جهان نشست، کاری درام و واقعی و زندگینامهای از مایکل المریدا بهنام «تسلا» است که زندگی و دستاوردهای نیکولا تسلا را به نمایش میگذارد. تسلا (با بازی اتان هاوک) ابتدا دوست و همکار توماس الوا ادیسون خالق معروف برق و قوای الکتریسیته بود که بتدریج کارش با ادیسون به رقابت و جدایی کشید و هر یک کوشیدند با روش و ایدههای متفاوت خود برق را هرچهسریعتر عینیت بخشند و بهزندگی بشر بیفزایند. «تسلا» نشان میدهد این امر چطور هر دو نفر و بویژه نیکولا تسلا را چه در زندگی کاری و چه در سلوک اجتماعی به چالشهایی سخت وارد ساخت و چطور شرکت معروف و قدیمی وستینگ هاوس در حمایت از تسلا و کشفیاتش به او پول داد ولی مجبور شد پس از عقیمماندن موقتی تلاشهای هر دو نفر به تسلا پیشنهاد همکاری مجدد با ادیسون را بدهد که تسلا آن را پذیرفت، در این فیلم که کایل مک لاکان پرسابقه در نقش ادیسون ظاهر میشود و ایوهیوسون، جیم گافیگان، هانا گراس و جاش همیلتون ایفاگران سایر نقشهای بازیگران میهمان هستند. هنر قصهسازی و کارگردانی آلمریدا بیشترین جلوه را دارد. بخصوص که خود وی نویسنده سناریو هم بوده و البته این فیلمنامه نمونه ترمیم شده سناریوی اولیهای است که آلمریدا سالها پیش نوشته و قرار بود توسط جرزی اسکولیموفسکی لهستانی به یک فیلم سینمایی برگردانده شود اما چنان چیزی هرگز تحقق نیافت. موسیقی متن جان پائه سانو برای این فیلم، موزیکی احساسی و تأثیرگذار است و این موسیقی بخوبی توانسته احساسات متفاوت و دستخوش تغییر را چه در وجود ادیسون و چه در درون تسلا به نمایش بگذارد و از ستیزههای درونی و بیرونی آنها بگوید. ناگفته نماند که این فیلم 103 دقیقه ابتدا دراوایل بهمن ماه 1398 در جشنواره معتبر سان دنس 2020 امریکا پخش شد ولی شیوع کرونا سبب منتفی شدن اکران عمومی آن و تعویق این امر تا شهریور 1399 شد. نشریه اسکواریر امریکا در جدیدترین شمارهاش درباره «تسلا» نوشته است: «بازی عالی اتان هاوک در نقش اصلی سبب شده اشتباهات پرتعداد و خیل ریسکهای غیر ضروری سازندگان فیلم کمتر مشاهده و حس شود ولی نمیتوان تأکید نکرد که یافتن اطلاعات جامع و دقیق درباره نیکولا تسلا و حتی شخص توماس ادیسون به قصد قرار دادنش در متن اتفاقات فیلم بهخودی خود کار بسیار سختی بوده است.»
منتظر این کارهای تازه باشید
در پایان هفتهای که سایر فیلمهای حاضر در جمع 30 اثر نخست سینماهای امریکا و کل جهان آثاری از قبل به نمایش درآمده بودند و یک بار دیگر بازپخش برخی فیلمهای قدیمی و مشهور بر پردههای نقرهای مینشیند، پنجشنبه فیلم «Tenet» اپیک جدید کریستوفر نولان که یک کار جنایی- جاسوسی و مانند بسیاری از آثار دیگر او فیلمی پستمدرن است، در 70 کشور جهان شامل بریتانیا کشور زادگاه وی به نمایش درمی آید و در همین روز فیلم «کلک برادر من» هم در امریکای شمالی اکران میشود. از روز جمعه (14 شهریور) نیز سه فیلم جدید «بحث»، «سارق صادق» و «تفکر انتقادی» در تماشاخانههای امریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای شرقی و اقیانوسیه پخش خواهند شد و با بازگشایی فزاینده و هر روزه سالنهای سینما که در ماههای اخیر به سبب جولان کرونا به تعطیلی کشیده شده و ایامی تلخ و کم رونق را سپری کرده بودند، مردم و دستاندرکاران این حرفه به سمت احیای گذشته درخشان و پرصرفه هنر هفتم خیز بلندتری برخواهند داشت.
«خرس» در شبکه قاچاق
فارابی اقدام قانونی کرد، تهیهکننده و پخشکننده صفآرایی
گروه فرهنگی/ به فاصله یک سال پس از سر درآوردن نسخه قاچاق فیلم «رستاخیز» در یوتیوب، یک فیلم توقیفی دیگر هم به سرنوشت این فیلم دچار شد.
سال گذشته در ایام محرم بود که فیلم احمدرضا درویش بهصورت غیرقانونی و در بستر اینترنت و توسط یک کانال عربی در یوتیوب منتشر شد. با گذشت یک سال، فیلم سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی که بلافاصله پس از جشنواره سیام فیلم فجر با کسب دو جایزه در محاق توقیف رفته بود نیز در سرنوشتی مشابه در همین ایام در یوتیوب منتشر شد. دیگر فصل مشترک هر دو فیلم مالکیت آن توسط فارابی است. حقوق کامل فیلم سینمایی «خرس» را مؤسسه رسانههای تصویری سابق در اختیار داشت که پس از انحلال مؤسسه مذکور و ادغام آن، در سال ۹٨ کلیه داراییهای آن مؤسسه به این بنیاد سینمایی منتقل شد. فارابی به عنوان مالک اصلی این فیلم، ساعتی پس از انتشار خبر قاچاق فیلم، ضمن بررسی ابعاد موضوع جهت استیفای حقوق معنوی و مادی فیلم، پیگیری لازم را به عمل آورد. در پی بررسیها مشخص شد که فیلم سینمایی «خرس» از سوی کانالی با نام «شکوفا فیلم» بهطور غیرقانونی روی یوتیوب بارگذاری شده است و طی روزهای ۸ و ۹ شهریور بیش از ۱۹ هزار بیننده داشته است. همچنین این بنیاد در اولین اقدام ضمن ارسال ایمیل رسمی به یوتیوب، خواستار توقف نمایش و حذف فیلم «خرس» در این پلتفرم جهانی شد. روابط عمومی فارابی در این بیانیه تأکید کرده است: «با عرضه و انتشار غیرقانونی نسخه اصلی فیلم و ابعاد حقوقی این اقدام، پیگیریها و گامهای حقوقی لازم نظیر طرح شکایت در «ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری» و مراجع قضایی و اخذ مشورت از کارشناسان و متخصصان حوزه حقوق بینالملل، در دست اقدام است.» در حالی که این بنیاد سینمایی با واکنشی بموقع در تلاش برای پیگیری حقوقی انتشار نسخه قاچاق این فیلم بود، تهیهکننده و دفتر پخش علیه هم صفآرایی کردند. جواد نوروزبیگی تهیهکننده فیلم، داریوش بابائیان مدیر «شکوفا فیلم» و پخشکننده فیلم «خرس» را متهم اصلی عنوان کرد و بابائیان هم در گفتوگویی با مهر اعلام کرد که کپی این فیلم را در اختیار نداشته و موضعگیری نوروزبیگی را حاصل انتقامجویی نامید: «اخیراً من مصاحبهای داشتم و درباره پروانه ساختهای متعددی که برای جواد نوروزبیگی صادر میشود، صحبت کردم. من در آن مصاحبه به قضیه پولشویی هم اشارهای داشتم. متأسفم که آقای نوروزبیگی حالا به منظور انتقامجویی این اتهام را علیه بنده مطرح میکند» در نهایت خسرو معصومی هم در گفتوگویی با ایسنا گفت که تمام کسانی که 9 سال قبل فیلم را توقیف کردند، در این اتفاق مقصر هستند. این کارگردان که در این سالها با رسانهای کردن گلایهاش برای اکران فیلمش تلاش کرده حتی در شرایط شیوع کرونا و قوت گرفتن اکران آنلاین، راضی به اکران فیلمش در این فضا نشد و در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد: «خرس» برای پرده سینماست. «خرس» با بازی پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی و مریلا زارعی داستان رزمندهای است که به جبهههای جنگ میرود و پس از ۱۴ سال مفقودالاثر بودن متوجه میشود که همسرش با فرد دیگری ازدواج کرده است. معصومی در باره شائبههایی که منجر به توقیف فیلم شده، به ایسنا گفته است: این فیلم «ضد جنگ» است چون ما در آن هشت سال جنگ عراق علیه ایران، شروع کننده جنگ نبودیم. ما دفاع کردیم و «خرس» فیلمی علیه دفاع مقدس نیست. با این حال نمیدانم چرا در زمانی که پیگیر اکران فیلم بودیم، آقای سجادپور (مدیر وقت نظارت و ارزشیابی) منتقدهایی را آورد تا نظرشان را بگویند؛ منتقدانی که من تا به حال ندیده بودم و اصلاً درباره فیلم صحبت نمیکردند، فقط میگفتند فیلم مشکل شرعی دارد!
انیمیشن سینمایی آخرین داستان به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر که پخش جهانی آن پیش از این در بیش از ۳۲ کشور جهان همچون امریکا، روسیه، هند، اسپانیا و... آغاز شده بود، از روز دوشنبه آتی (۱۷ شهریور ۱۳۹۹) در پلتفرم آپرا اکران آنلاین میشود.علاقهمندان به سینما میتوانند با تهیه بلیت، از طریق سامانه آپرا بهصورت آنلاین این فیلم را ببینند.اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پورشیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری و زهیر یاری از مجموع بازیگرانی هستند که در این انیمیشن صداپیشگی کردهاند./ایرنا
در جلسات 622 و 623 هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید 760 عنوان کتاب در 76 هزار و 710 نسخه به مبلغ 33 میلیارد و 32 میلیون و 250 هزار ریال تصویب شد./هنرآنلاین
سیلوستر استالونه نویسنده و کارگردان راکی ۴ با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از ساخت نسخه کارگردان این درام ورزشی پرطرفدار خبر داد که روز ۲۷ نوامبر (۷ آذر ۹۹) به مناسبت سیوپنجمین سالگرد اکران این فیلم، عرضه میشود./ایرنا
فیلم «وداع» به نویسندگی و کارگردانی میلاد محبیان روی میز تدوین قرار گرفت./ایلنا
مستند کوتاه «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی موفق به کسب جایزه از دو جشنواره در کشورهای ایتالیا و مکزیک شد./ایرنا
فیلم سینمایی «بیگاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی و تهیهکنندگی محمد سجادیان نامزد بهترین فیلم جشنواره اولدنبرگ آلمان شد. فیلم «بیگاه» در ادامه حضورهای بینالمللی، در بخش رقابتی این جشنواره، نامزد دریافت بهترین فیلم از بیست و هفتمین دوره جشنواره اولدنبرگ آلمان شد.«بیگاه» در کنار فیلمهایی از کشورهای امریکا، آلمان، دانمارک، پرتغال، مکزیک و آرژانتین از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر (۲۶ تا ۳۰ شهریور) در این جشنواره به رقابت خواهد پرداخت./ایرنا
«محمد جواد فخرایی» پژوهشگر و نویسنده کتاب «دشتستان درگذر تاریخ» براثر ابتلا به کرونا درگذشت./ایرنا
داستان «ایالاتِ نیست درجهان» جدیدترین اثر داستانی جواد مجابی نویسنده، منتقد ادبی و طنزپرداز، در ۳۷۶ صفحه از سوی انتشارات ققنوس چاپ و روانه بازار کتاب شد.مجابی در کتاب داستانی ایالات نیست در جهان وضعیت فرضی را با موجوداتی خیالی به تصویر میکشد که در دنیایی متفاوت و داخل یک موجود سیار زندگی میکنند./ایرنا
انتشارات «علمی و فرهنگی» ترجمهای کلاسیک از نمایشنامه «تراژدی قیصر» اثر ویلیام شکسپیر را برای هفتمین نوبت بازچاپ کرد.«تراژدی قیصر» نخستین تراژدی بزرگ شکسپیر شاعر و نمایشنامهنویس شهیر انگلستان به شمار میرود./ایلنا
درباره سکانس جنجالی سریال آقازاده
آش و شکلاتی که شور بود!
رضا صائمی
منتقد
یک سکانس از سریال آقازاده در شبکه نمایش با واکنش و حاشیههای جنجالی مواجه شد. سکانسی که صیغه و ازدواج موقت بین دختر و پسر قصه را از طریق موقعیتی نمادین با استفاده از عناصری مثل آش و شکلات، روایت کرده بود. این صحنه با واکنشهای متفاوتی هم در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و هم در رسانههای جناحهای مختلف مواجه شد. حتی انواع جوکها و لطیفهها با این محوریت ساخته شد و کار به جایی رسید که وزیر ارتباطات هم که عکسی از خود در هواپیما در صفحه شخصی خود گذاشته بود با این واژهها شوخی کرد. سکانسی که چه از سوی افراد مذهبی چه غیر مذهبی با واکنشهای منفی همراه شد. یکی اساساً حکم ازدواج موقت را برنمیتابید و با تلقی غلط آن را توهین و اجحاف به زن قلمداد میکرد و دیگری نیز پرداختی سطحی و بدون عمق اینچنینی را مایه مضحکه و حمله بیشتر به آن میدانست. قبلاً هم در یکی از سریالهای تلویزیونی به اسم «پدر» که دست بر قضا نویسنده آن هم همین نویسنده آقازاده بود، صحنهای مشابه جنجالی شد. سکانسی که در آن حامد باز هم با بازی سینا مهرداد و بازهم در نقش پسری مذهبی و باز هم به اسم حامد (با اسم نویسنده هم مشابه است از قضا) به خاطر فرار از دست دختران و به زعم خود آلوده نشدن به گناه خود را از پنجره به پایین پرتاب میکند. واقعیت این است که به این صحنه و سکانسها از منظر درون متنی و برون متنی میتوان نگریست. از منظر برون متنی قطعاً این گونه سکانسها و موقعیتهای نمایشی که حول برخی سوژههای خط قرمزی میچرخد بدون شک با واکنش مخاطب و در واقع واکنش اجتماعی مواجه میشود و به اصطلاح جنجالی میشود. حال چه این واکنشها منفی باشد چه مثبت. از اینرو به نظر میرسد نویسنده و تولید کنندگان سریال با توجه به شناختی که از ظرفیتهای اجتماعی و رسانهای جامعه و مخاطب شناسی آن دارند در فرآیند درون متنی قصه همواره یکی دو سکانس اینچنینی طراحی میکنند تا به واسطه هیاهو و جنجالهای فرامتنی که پیرامون آن شکل میگیرد توجه مخاطب و افکار عمومی به آن سریال و عواملش بیشتر شود. به عبارتی دیگر به جای اینکه از ظرفیت دراماتیک برخی از مؤلفهها و موقعیتهای نمایشی در پیشبرد قصه و روایت درام استفاده شود از ظرفیتهای بیرونی و اجتماعی به مثابه تمهیدات و فرصتهای استراتژیک برای تبلیغ اثر استفاده میشود. تمهیداتی که یک صحنه وسکانس یا دیالوگی را به قابلیتی فرامتنی بدل میکند تا از ظرفیت پروپاگاندایی آن برای دیده شدن اثر استفاده شود. بویژه که اکنون با وجود فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، دامنه و عمق این تأثیرات و بازتاب این صحنهها و واکنش به آنها بشدت مضاعف شده و میتواند به بازتولید مجازی اثر و بالطبع افزایش مخاطب آن یا دستکم مطرح شدن آن در رسانههای اجتماعی منجر شود. در واقع گنجاندن چنین صحنهها و سکانسها و دیالوگها بیش از آنکه از منطق دراماتیک و درون متنی اثر برآمده باشد از منطق بازاری و برون متنی آن و در راستای جلب بیشتر مخاطب صورت میگیرد. آنها به ابزارهای تبلیغی و پروپاگاندایی برای برجسته شدن یک سریال بدل شده و شبیه ترفندهای بازاریابی در عرصههای فرهنگی و هنری است. اینکه سازندگان یک سریال بویژه در نمایش خانگی که عرصه خصوصی مناسبات و مبادلات هنری است برای جذب و جلب بیشتر مخاطب بیندیشند و برنامهریزی و سیاستگذاری داشته باشند نه تنها امر بدی نیست که طبیعی و منطقی است اما با هر ابزاری نمیتوان به این هدف رسید بویژه در بازار فرهنگ و هنر که مخاطب باهوش حس میکند در حال فریب خوردن است یا فلان صحنه صرفاً با نگاه تبلیغی و تجاری در یک اثر گنجانده شده. در واقع استفاده غلط از تمهیدات درون متنی تبلیغ سریال و جذب مخاطب به ضد خود بدل شده و با واکنش منفی و پس زدن او همراه میشود. چنانکه هم این سکانس صیغه در سریال آقازاده و هم سکانس پریدن از پنجره در سریال پدر با واکنشهای دافعه برانگیز مخاطب همراه شد و اعتبار و جایگاه هنری آن سریالها را کاهش داد. فارغ از اینها سریالهایی از جنس «آقازاده» با فرمهای جذاب، محتوای کهنه و کلیشهای و نخ نمایی را بزک و گمان میکنند مخاطب پشت این ظاهرآرایی، تحت تأثیر ایدئولوژی پنهان قصه قرار نمیگیرد. البته سریال آقازاده در همین سطح فرمی و ظاهری ماجرا هم پر از اشکال است. از جمله استفاده از الگوی کلیشهای و دوقطبیسازی شخصیتپردازی که در یک روایت شعارزده، آقازادهها را به دو قطب خوب و بد تقسیم میکند که از یکی دیو بسازد و از دیگری دلبر! وقتی قصهای از بنیاد شعاری و مبالغه آمیز است و منطبق با واقعیت اجتماعی و البته باور مخاطب نیست، گنجاندن صحنههایی برای مطرح شدن اثر بیشتر توی ذوق زده و خودش را لو میدهد. تمهیداتی که هم به تخریب خود قصه و شخصیتها و در نهایت شأن و اعتبار سریال منجر میشود و هم به تقلیل شعور مخاطب برای برخی حرفها و موقعیتهای ممنوعه و خط قرمزی که از فرط بیهنری لوث و لوس میشود و یک اثر جدی را به کمدی ناخواسته بدل میکند.